Mekong Delta #1

15 maart 2017 - Thường Thạnh, Vietnam

Gistermiddag zijn we met de taxi naar Chinatown gereden om slangen in potjes te zien. 10 jaar geleden (de vorige keer van Janneke) stonden de potten uitgestald op straat.
Nu hebben we niets kunnen zien. Het is een goed teken dat het nu verboden is. Al denken wij dat het nog steeds gedoogd wordt. Voor Melle was dit wel even balen.

Vanmorgen zijn we met een prive bus naar de Mekong Delta gebracht. Dit is een gebied in het zuiden van Vietnam. Waar de rivier de Mekong die met zijtakken uitmondt in de Zuid-Chinese zee. Vietnam is na Thailand en India de grootste exporteur van rijst ter wereld. Dit heeft Vietnam voornamelijk te danken aan de Mekong Delta.

Aangekomen was het tegen 14.00 en echt goed warm, zo'n 36 graden. Vanmiddag zijn we even het stadje in gelopen. Voor de rest hebben we op de veranda van het hotel gezeten. Deze grenst aan de rivier. Wat nog
enigsins voor verkoeling zorgt.
Wat ons al een tijdje opvalt is dat Vietnamezen hun afval gewoon van hun afgooien. Zo zaten we hier rustig te lezen. Hoor ik ineens een enorme plons. Had een medewerker even een vuiliszak met afval in het water gegooid. Voor ons vreemd om te zien. Maar hier heel normaal.

Morgenochtend gaan we naar de Floating Market. Deze begint al heel vroeg. Dus we vertrekken om 4 uur in de morgen. Ben benieuwd hoe de jongens dit gaan vinden. We zijn om 10.00 weer terug. Kunnen we mooi tussen de middag nog een uurtje slapen.