Mekong Delta #2

16 maart 2017 - Thường Thạnh, Vietnam

Vanochtend ging om 3:45 de wekker. Snel aankleden, even plassen en we zaten om 4:00 (in het pikkedonker) in de boot op weg naar de floating market. Onderweg een kop koffie en thee gescoord. Dit bij een koffiebootje, waarbij gewoon beide bootjes even aan elkaar koppelt worden.

We hebben 2 markten bezocht. Eerst een kleine lokale markt. We zijn hier via de grote rivier naar toe gevaren. Hier kopen lokale handelaren hun fruit en groente om ze vervolgens in hun dorp te verkopen. Toen we hier aankwamen begon het net licht te worden.

Daarna zijn we via kleinere zijtakken naar de grote, en bekendste, markt gevaren. Daar aangekomen hebben we eerst een kom met Pho gegeten (noodlesoep). Dit ook bij een varend keukentje. Om vervolgens de markt over te gaan.

Handelaren blijven op de markt totdat ze al hun handel verkocht hebben. Gemiddeld is dit 1 week. Als ze pech hebben 2. Het is voor hun namelijk niet rendabel om elke dag op en neer te varen. En is vaak ook te ver. Al die tijd leven ze op hun boot. Waar de leefruimte soms maar 4 m2 is.
Aan een stok knopen ze alle handelswaar die ze verkopen. Om het gemakkelijk te maken liggen de aardappelboeren bij elkaar. Net zoals de ananas telers, meloenen kwekers enz.

Iets over 10en waren we weer terug bij ons hotel. De jongens hebben het heel heel goed gedaan. Ze vonden het geweldig. Gisteravond zeiden we nog tegen elkaar "wat doen we ze toch aan". Maar het ging echt super goed.

We hebben tot 14.30 lekker geslapen. Om daarna even een broodje te eten in het dorpje. Nu zitten we weer heerlijk op de veranda.

Morgen vliegen we naar Phu Quoc. Melle kijkt enorm uit naar het eiland.

1. Harrie:
    16 maart 2017
    Wat een levendigheid. En mooi hoe de jongens er van genieten. Bedankt dat we mee mogen genieten.