Hanoi #6

7 maart 2017 - Hanoi, Vietnam

Toen we vanmorgen wakker werden merkten we meteen dat het een stuk kouder was. En dat klopte. Vandaag heeft het eigenlijk de hele dag geregend. En het was 17 graden. 10 graden verschil met gister.
We hadden voor vandaag een reisdag in de planning dus dat kwam mooi uit. We zijn met de taxi terug gebracht naar Hanoi. Een rit van 2,5 uur. De kosten hiervoor waren 1.200.000 VD. Omgerekend €50,-. De trein zou ons om en na bij de €43,- gekost hebben. En we waren 2x zo lang onderweg. Dus de keus was snel gemaakt.

Gister en vandaag hebben we goed de Vietnamese rijstijl en verkeersregels kunnen observeren.

1. Positie op de weg
Waar de minste kuilen, hobbels en vuil op de weg ligt. Ook als dit betekent dat je aan het spookrijden bent. Is er op dat moment een tegenligger, dan sein je gewoon even met je grootlicht dat hij aan de kant moet. Het is tevens toegestaan om op de snelweg de vluchtstrook te gebruiken, wanneer je dit nodig acht.

2. Voorrangsregels
Die zijn er niet. Als je een kruising nadert toeter je gewoon een paar keer. Dan weten andere weggebruikers dat je er aankomt. Dit doe je ook bij een onoverzichtelijke bocht.

3. Inhalen
Inhalen kan op elk gewenst moment. Belangrijk dat je dit doet wanneer je er zelf aan toe bent. Hou hierbij wel rekening met punt 1 & 2. Owja je kan best met 2 auto's tegelijkertijd de zelfde auto inhalen.

4. Snelheid
Rij zo hard dat je het minst benzine verbruikt of dat jezelf het comfortabelst vindt. Als je op de snelweg 60 wil rijden, geen probleem. Harder dan 90 raden wij af i.v.m. kuilen, hobbels en gaten in de weg.

Vandaag hebben we het voor de rest rustig aan gedaan. We waren allemaal moe van de afgelopen dagen.
Tussen de middag even lekker geslapen en s middags een spelletje gespeeld in een cafeetje.